Krása bez krutosti aneb Kosmetické značky, které netestují na zvířatech

Publikace: 06.12.2022

Je pro vás při výběru kosmetiky důležitá nejen kvalita a vzhled kosmetických produktů, ale také etické hledisko a udržitelnost? Pokud jste odpověděli ano, neměla by vaší pozornosti uniknout tzv. „cruelty free kosmetika“. Jak vypadá kosmetika bez krutosti a jaké značky netestují na zvířatech se dozvíte z následujících řádků.

Co má společného cruelty free, veganská a halal kosmetika?

Kosmetika netestovaná na zvířatech se běžně označuje jako cruelty free nebo veganská. V takovém případě bývá samozřejmostí i ekologické balení, používání fair trade surovin nebo eliminace emisí při přepravě.

Pozor však na to, že některé firmy označení „veganská kosmetika“ pouze zneužívají. Z jejich strany se jedná o promyšlený marketingový tah, při kterém sice nabízí výrobek, jenž neobsahuje živočišné produkty, o testování na zvířatech ale mlčí.

A co s tím vším má společného halal kosmetika? I při její výrobě je zakázáno používat suroviny a výrobní postupy, které jakkoli ubližují zvířatům. Nežádoucí jsou také škodlivé chemikálie nebo alkohol.

Jak se k testování na zvířatech staví zákon?

Od roku 2004 platí v celé EU zákaz testování hotových kosmetických produktů na zvířatech. Zakázán je i prodej a dovoz kosmetiky testované na zvířatech ze zemí mimo EU. Od roku 2013 jsou pak zakázané také testy toxikokinetiky a reprodukční toxicity (schopnost látek negativně ovlivnit rozmnožování). Evropská komise má však možnost udělit výjimku, firmy navíc často nařízení obcházejí.

Jak se firmy vyhýbají zodpovědnosti?

Jak jsme již zmiňovali výše, Evropská komise může udělovat výjimky ze zákazu, čehož  již několikrát opakovaně využila. Stejně tak je možné prodávat produkty testované před zákazem nebo produkty, které se vyvážejí do zemí mimo EU, kde je testování na zvířatech povoleno.

Dalším trikem je spolupráce s externími firmami, které suroviny nebo produkty testují. Nejjistější je tak používání výrobků, které mají HCS certifikát.

Leaping Bunny neboli HCS certifikát

V 90. letech prudce stoupla poptávka po kosmetice, která nebyla testována na zvířatech, a tak bylo nutné tuto kosmetiku odlišit. Proto vznikl HCS certifikát (Human Cosmetics Standard), který je jediným celosvětově uznávaným dokladem pro netestovanou kosmetiku. Certifikát se uděluje pouze firmám, jež netestují na zvířatech a nepoužívají ani žádné testované složky. Dodržování pravidel kontrolují nezávislé audity, které se zaměřují třeba i na pohovory se zaměstnanci.

Schválená kosmetika, která projde auditem, může používat logo skákajícího králíčka (Leaping Bunny), jež v roce 1996 vytvořila ECEA, sdružení organizací bojujících za ukončení testování na zvířatech. Jakékoli další varianty, například králíček v trojúhelníku nebo přeškrtnutý králíček, nejsou oficiální značkou a tudíž ani zárukou, že produkt nebyl testován na zvířatech.

V souvislosti s HCS certifikátem je nutné zmínit také HHPS certifikát, kterým se označují netestované prostředky pro domácnosti. Prostředky do domácnosti na rozdíl od kosmetiky nepodléhají výše uvedeným zákonům zakazujícím testování na zvířatech. Produktů testovaných na zvířatech je tak na trhu mnohem více, než bychom chtěli.

Kromě HCS certifikátu je možné sáhnout také po výrobcích s Halal certifikátem. Aby to však nebylo tak úplně jednoduché – ne každá firma certifikát má, ačkoliv testování na zvířatech neprovádí, a to z důvodu jeho vysoké ceny (např. Lush certifikáty nemá, na zvířatech ale netestuje).

Leaping Bunny certifikát

Kosmetické značky, které netestují na zvířatech

Firem vyznávajících cruelty free a další ekologické principy je čím dál tím více, a tak by i seznam netestované kosmetiky mohl být pořádně dlouhý. My jsme pro vás vybrali značky, které netestují na zvířatech a zároveň jsou dostupné v České republice.

Ardell

Po krásných dlouhých řasách touží každá žena, což moc dobře vědí v Ardell – americké firmě, která byla založena již roku 1971. Dnes se tato značka řadí mezi celosvětově nejoblíbenější a nejrozšířenější výrobce umělých nalepovacích řas vůbec.

V sortimentu najdete řasy ze sterilizovaných lidských vlasů nebo ze syntetických materiálů. Samozřejmostí je 0 % živočišných produktů. Kromě toho, že firma netestuje na zvířatech, neprodává své výrobky ani do zemí, které testování vyžadují.

Argital

Italská společnost Argital se specializuje na výrobky z přírodního zeleného jílu, jehož účinky zkoumá od roku 1979. Kromě jílu využívá také bylinky a další přírodní složky. Výrobky neobsahují žádné přidané chemické látky ani umělé konzervanty.

Sortiment přírodní BIO kosmetiky zahrnuje pečující kosmetiku na obličej, vlasy, tělo i zuby, esenciální oleje a přípravky zaměřující se na specifické problémy. Kromě lidí myslí firma také na zvířata, konkrétně na psy, pro něž má ve své nabídce přípravky pečující o kůži a zuby. Společnost je držitelem HCS certifikátu.

Badger

Je vaše kůže na rukou popraskaná a suchá? Pak vás určitě nadchnou balzámy na ruce Badger, které jejich zakladatel, původně truhlář, vyvinul právě proto, že jeho ruce byly věčně poničené. Americké balzámy na ruce jsou vyrobené z přírodních másel, esenciálních olejů a čerstvých organických vosků a olejů.

Značka ale neproslula pouze výrobou balzámů na ruce, ale také opalovacími krémy, které neobsahují minerální filtr oxid zinečnatý. Díky tomu jsou nejbezpečnější ochranou před sluncem. Firma je držitelem HCS certifikátu.

Crazy Rumors

První veganské balzámy na rty Crazy Rumors vznikly roku 2003, a to díky dvěma nadšencům, kteří toužili vytvořit produkty, jež budou bavit nejen je, ale také jejich zákazníky.

Výsledkem jsou chutné a voňavé balzámy na rty, které jsou vyrobené z certifikovaných přírodních surovin, jako je například bambucké máslo nebo olivový olej. Za zmínku stojí také nápaditý design produktů. Firma je držitelem HCS certifikátu.

Desert Essence

Šampony, tělová mléka, kondicionéry, deodoranty nebo zubní pasty pocházející z udržitelného zemědělství a netestované na zvířatech, to jsou produkty značky Desert Essence.

Americká firma fungující již tři desetiletí se zavazuje používat 100% přírodní složky, při jejichž pěstování nebyly použity žádné pesticidy, fungicidy ani herbicidy. Finální produkty pak neobsahují konzervanty, umělá barviva a aromata či ropné deriváty. Jedná se tak o certifikovanou kosmetiku, která je nejen krásně voňavá, ale také ekologická a udržitelná.

e.l.f. Cosmetics

Kosmetika e.l.f. (eyes, lips, face = oči, rty a tvář) je dílem Josepha Shamaha a Vincenta Borba, které zaujala výroba kosmetiky natolik, že se rozhodli vyrábět kvalitní, cruelty free a zároveň finančně dostupné produkty pro všechny.

V začátcích měla firma 13 produktů, dnes jich je na 300, přičemž žádný z nich není testován na zvířatech. Kromě toho, že netestují na zvířatech, jsou e.l.f. Cosmetics také partnerem PETA v boji za zákaz používání pravých kožešin.

Fair Squared

Chránit nejen zvířata, ale také ty, kteří kosmetiku vyrábějí – to je filozofie firmy Fair Squared. Ta pro svoji kosmetiku používá ingredience z rozvojových zemí (olivový olej z Palestiny, bambucké máslo z Ghany, kaučuk z Indie nebo mandlový olej z Pákistánu), přičemž dodržuje veškeré Fair Trade principy, tzn. nepoužívá chemikálie a nevykořišťuje prvovýrobce a zpracovatele surovin. V nabídce firmy najdete nejen pečující kosmetiku, ale také menstruační kalíšky nebo prezervativy.

Faith in Nature

Příroda na prvním místě, to je heslo, které vyznává anglická firma Faith in Nature, která funguje již od roku 1974. Kromě hravého a barevného designu výrobků vás bude bavit také široká nabídka cruelty free kosmetiky, jež splňuje veškeré parametry udržitelnosti.

Filozofie firmy se odráží na všem – od zpracování produktů až po balení výrobků do biologicky odbouratelných obalů. Nejzajímavější je fakt, že si kosmetiku můžete koupit i v 5litrových baleních, která jsou šetrnější k přírodě i peněžence. Při nákupu je navíc možné využít plnicí stanice, kde si lze kosmetiku načerpat do stávajících obalů, tato možnost však bohužel není dostupná v České republice.

Garnier

Garnier, dceřiná společnost L'Oréal, patří mezi velké mezinárodní firmy, jejíž produkty jsou oblíbené po celém světě. V nabídce nechybí pečující kosmetika pro pleť, vlasy, tělo i nohy, která není testována na zvířatech (ingredience ani finální produkty), což dokazuje i HCS certifikát. Garnier také nedodává do zemí, kde je testování na zvířatech vyžadováno zákonem.

 Co se týče mateřské značky L'Oréal, zde je situace o něco komplikovanější – firma sice udělala značné pokroky ohledně netestování produktů na zvířatech pro evropský a americký trh, nicméně do Číny, která testování na zvířatech vyžaduje, stále dodává. Z toho důvodu není L'Oréal oficiálně uznávaný jako cruelty free značka.

Inika Organic

Chcete mít krásný make-up bez podrážděné pokožky? Pak vás bude zajímat australská firma Inika Organic, jejíž přírodní dekorativní kosmetika netestovaná na zvířatech vás přesvědčí o tom, že mezi kvalitou a šetrností nemusíte dělat kompromisy.

Specialitou jsou minerální make-upy, které jsou bez mastku a nekomedogenní (neucpávají póry). Jsou tak ideální nejen pro ty, kterým záleží na životním prostředí, ale také pro ty, jejichž pokožka je citlivější a na běžnou kosmetiku reaguje podrážděním či přímo alergickou vyrážkou.

Kvitok

Hledáte-li kosmetiku, která je nejen šetrná, ale také domácí, mohla by vás zajímat značka Kvitok, jež vznikla na Slovensku. Za vznikem stojí zakladatelka Martina, která vystudovala lékařskou a chemickou fakultu, což jí, jak sama uvádí, otevřelo oči, co se používání chemie v kosmetice týče.

Výsledkem je čistě přírodní kosmetika (např. deodoranty, šampony, pleťová séra), která není testována na zvířatech a je šetrná i k té nejcitlivější pokožce.

Lily Lolo Mineral Cosmetics

Britská značka Lily Lolo Mineral Cosmetics specializující se na minerální make-upy a pudry je oblíbená po celém světě, a to nejen mezi běžnými uživateli, ale také mezi vizážisty i celebritami. Jedná se o oficiální cruelty free značku kosmetiky, která své produkty netestuje na zvířatech ani nevyváží do zemí, které testování vyžadují.

Kromě toho je 90 % výrobků bez živočišných surovin a tudíž vhodných pro vegany. Mimo make-upů najdete v nabídce také řasenky nebo tužky na oči.

Milani

Americko-italská firma Milani se zaměřuje na netestovanou dekorativní kosmetiku pro pleť, oči a rty. Jedná se o kvalitní a zároveň finančně dostupné produkty. Fakt, že se jedná o cruelty free společnost, dokládá certifikát společnosti PETA, která je největší organizací na světě, zabývající se ochranou práv zvířat.

Většina produktů firmy Milani je veganská, nikoli však 100% – některé výrobky z řady balzámů na rty mohou obsahovat včelí vosk.

Paul Mitchell

Chcete mít krásné vlasy bez krutosti? Pak zaměřte svou pozornosti k americké firmě Paul Mitchell, která vyrábí vlasové produkty profesionální kvality. V sortimentu najdete šampony, kondicionéry, vlasová séra, masky a kůry, laky na vlasy nebo balzámy – všechny netestované na zvířatech.

Cruelty free firmou je již od roku 1980. Kromě toho používá také výhradně organické suroviny z farem, které nepoužívají chemické pesticidy a hnojiva.

Purity Vision

Zajímají vás české kosmetické značky, které netestují na zvířatech? Pak se vám bude líbit firma Purity Vision, jejíž filozofií je férovost, kvalita, inovace, udržitelnost a čistota. Mezi produkty najdete pleťové vody, deodoranty nebo tělová másla a oleje, která jsou vyrobena z přírodních surovin, díky čemuž jsou šetrná i k té nejcitlivější pokožce.

Firma vlastní cruelty free certifikáty od PETA, certifikáty prokazující bio původ surovin a Fair Trade certifikát. Kromě certifikátů a českého původu nás baví také design výrobků a příznivé ceny.

Santaverde

Uvnitř pichlavých listů Aloe Vera se nachází gel, který má velice blahodárný vliv na pokožku – výborně hydratuje, je protizánětlivý a hojivý, což oceníte nejen při běžné péči, ale také při popáleninách od sluníčka.

To si velice dobře uvědomují i v německé firmě Santaverde, která šťávu z Aloe Vera používá při výrobě své kosmetiky. Aloe Vera se pěstuje na organických farmách v Andalusii, kde se následně sklízí ručně a s veškerou péčí. Původ kosmetiky a její netestování na zvířatech potvrzuje hned několik certifikátů v čele s Leaping Bunny (HCS certifikát).

TanOrganic

Kosmetika netestovaná na zvířatech zahrnuje opravdu všechny možné produkty, a tak můžete mezi cruelty free výrobky najít také šetrné samoopalovací krémy, oleje a pěny. Zakladatelka firmy TanOrganic Noelle O'Connor pracovala dlouhá léta v kosmetických salonech, takže si nemohla nevšimnout ničivých následků chemie na lidskou pokožku.

Vcelku logickým důsledkem tak byl vývoj vlastní samoopalovací kosmetiky z přírodních materiálů, která zajistí krásnou pokožku bez podráždění – mezi hlavní složky patří aloe vera, která zanechá kůži krásně hebkou a důkladně vyživenou.

The Body Shop

Oblíbený britský řetězec s kosmetikou znají lidé po celém světě. Jak The Body Shop, tak i mateřská firma Natura netestují ingredience ani finální produkty na zvířatech. V roce 2014 navíc The Body Shop stáhl své výrobky z letištních obchodů v Číně, která vyžaduje testování na zvířatech, čímž se oficiálně zařadil mezi cruelty free společnosti s HCS certifikátem.

Přibližně 60 % produkce je veganské a firma dále usiluje o eliminaci používání živočišných produktů s cílem získat příslušné certifikáty. Sortiment The Body Shop zahrnuje širokou škálu pečující kosmetiky pro muže i ženy.

UpCircle

Minimalistická balení, 100% recyklovatelné obaly, přírodní složení, suroviny z organického zemědělství, fair trade přístup, netestování na zvířatech a v neposlední řadě propagace produktů na reálných osobách je to, co vás na britské firmě UpCircle bude hodně bavit.

Možnost stočit si kosmetiku do opakovaně použitelných nádob je dalším jasným důkazem o zodpovědném přístupu k životnímu prostředí. Veškeré deklarované vlastnosti produktů dokládá HCS certifikát. V nabídce naleznete širokou škálu pečující kosmetiky pro muže a ženy.

Urban Decay

Urban Decay je mateřskou společností L'Oréal, který je i přes postupná vylepšování kritizován za svůj přístup k testování. To se nicméně netýká Urban Decay, který je světovou organizací PETA uznáván jako značka produkující cruelty free kosmetiku. Řasenky, make-upy, oční linky, rtěnky nebo oblíbené paletky očních stínů tak můžete kupovat a používat zcela bez výčitek.

Urtekram

Dánsko je proslulé svým přístupem k ekologii a udržitelnosti a hygge stylem života, díky kterému se Dánové považují za nejšťastnější národ na světě.

Není tak příliš velkým překvapením, že dánská přírodní kosmetika Urtekram splňuje veškeré principy ekologie, což stvrzuje certifikát ECOCERT. Certifikát HCS si firma již neplatí, stále však dodržuje veškeré zásady cruelty free a na zvířatech netestuje ani vstupní suroviny, ani finální produkty.

Ziaja

Polská firma Ziaja má v nabídce zhruba 1 000 produktů pro péči o tělo, vlasy a pleť. Ve své zemi patří k lídrům, oblíbená je ale i u nás.

Přestože se jedná o cenově dostupnou kosmetiku, produkty jsou kvalitní a splňují veškeré požadavky na moderní péči o pleť, a to včetně netestování na zvířatech – oficiální certifikáty značka bohužel nemá, a tak v seznamu netestujících společností PETA není.

Tip redakce:

Kompletní seznam značek, které NETESTUJÍ na zvířatech, najdete na stránkách PETA – nejznámější neziskové organizace na ochranu zvířat.

Kosmetické značky, které stále testují na zvířatech

Většinu následujících značek, které běžně najdeme v maloobchodních prodejnách a drogeriích, vlastní několik obřích korporací: L'Oreal, Estée Lauder, Procter & Gamble, Clorox, Johnson & Johnson, S.C. Johnson, Colgate-Palmolive, Reckitt Benckiser, Church & Dwight, Unilever nebo Henkel.

Téměř žádná z nich nevyvíjí skutečné úsilí, aby změnila své neetické zásady. Existují však dvě výjimky, první je společnost Colgate-Palmolive, která souhlasila s postupnou změnou své politiky. PETA v současné době uvádí Colgate-Palmolive jako „ společnost pracující na regulačních změnách s cílem snížit počet zvířat používaných k testování“. To však neznamená, že společnost je nebo by v budoucnu byla cruelty free! Je to jen malý krok správným směrem a Colgate-Palmolive v tuto chvíli stále testuje na zvířatech.

Druhou výjimku tvoří společnost L'Oreal, která sice provádí testování některých výrobků na zvířatech, zároveň však vlastní značky, jež si zachovaly své etické postoje a zůstaly cruelty free i pod vlastnictvím L'Orealu. Totéž platí pro Too Faced nebo Becca.

Nejznámější kosmetické značky, jejichž produkty jsou stále testovány na zvířatech:

  • Avon
  • Benefit
  • Bioderma
  • Clinique
  • Dior
  • Estée Lauder
  • Chanel
  • Kiehl’s
  • L’Oreal
  • MAC
  • Makeup Forever
  • Maybelline
  • Nars
  • Neutrogena
  • OPI
  • Victoria’s Secret
  • Yves Saint Laurent
  • Yves Rocher

Tip redakce:

Kompletní seznam značek, které stále TESTUJÍ na zvířatech, najdete na stránkách PETA – nejznámější neziskové organizace na ochranu zvířat.

Autor článku

Lenka Gazdová

Lenka Gazdová

Redaktor

„Jsem Lenka, původně prodejce a návrhář kuchyní, nyní již více než pět let copywriter a průvodce na ostrově Langkawi v Malajsii. Během té doby jsem nasbírala nespočet zkušeností s psaním článků z oblasti módy, životního stylu a cestování. Díky tomu dobře vím, jak si vybrat nejlepší cestovní kufr, sportovní batoh, trekové boty nebo třeba outdoorové vybavení. Testováním produktů trávím dlouhé hodiny a o tipy se pak dělím v recenzích, které dnes pomáhají statisícům lidí.“