Podvodné e-shopy s módou | AKTUALIZOVANÝ SEZNAM pro bezpečný nákup

Publikace: 29.07.2021

Objednali jste si něco v e-shopu a dosud nemáte ani zboží, ani peníze? Ideální je samozřejmě takovým situacím předcházet. Když už se ale spálíte, je dobré vědět, že můžete jednat. V tomto článku najdete rady, co dělat a kde nahlásit podvodný e-shop. Chybět nebude ani pravidelně aktualizovaný seznam rizikových obchodů.

Jak poznat podvodný e-shop

Nejlepší je se nenechat napálit a podvodný internetový obchod poznat hned v počátku. Podle čeho ale pochybný e-shop rozeznat? Rizikové obchody mají své webové stránky často psané špatnou češtinou. Nikde nenajdete obchodní podmínky ani identifikační údaje provozovatele. Ceny jsou mnohdy až podezřele nízké, natrefit můžete na ohromné slevy dosahující několik desítek procent.

Tip redakce:

Další znaky pochybných internetových obchodů najdete v našem článku Dávejte si pozor na podvodné e-shopy. Užitečný může být rovněž článek o padělcích z Číny.

Kde a jak nahlásit podvodný e-shop

Když závadný e-shop odhalíte nebo ještě hůř provedete objednávku, určitě to nenechávejte jen tak. Pokud jste platbu za nákup uhradili platební kartou a zboží dosud neobdrželi, zkuste se obrátit na svou banku s žádostí o tzv. chargeback transakci. Banka má totiž možnost vám platbu vrátit zpět. Je ale třeba říct, že záleží pouze na vstřícnosti banky, rozhodně nemá povinnost tomuto požadavku vyhovět. 

Myslete také na ostatní a neváhejte o rizikovém e-shopu zveřejnit negativní recenzi. Můžete ji přidat na Heureku (pokud tam má obchod vedený profil), sociální sítě nebo třeba k nám na Modio.cz, jako to již před vámi udělali recenzenti u e-shopu Juum nebo Livingzone.

Dále vám doporučujeme obrátit se na ČOI a zahájit mimosoudní řešení spotřebitelského sporu (ADR). Na stránkách České obchodní inspekce stačí vyplnit příslušný formulář a přiložit k němu doklad o koupi. Následně vám bude vygenerované potvrzení, které je třeba vytisknout a odeslat poštou. Pokud máte elektronický podpis nebo datovou schránku, chození na poštu se vyhnete.

ČOI se samozřejmě bude věnovat pouze případům, kdy vás poškodil obchodník z Česka. Jestli máte spor s podnikatelem z jiné země EU, Norska nebo Islandu, kontaktujte Evropské spotřebitelské centrum. Také oni od vás budou potřebovat dokumenty týkající se případu a vysvětlení kroků, které jste již pro vyřízení stížnosti podnikli. Sepsat to můžete v češtině nebo angličtině.

Seznam podvodných e-shopů s módou

Na náš seznam jsme zařadili takové rizikové e-shopy, které nabízejí podvodné produkty nebo služby, případně ty, u nichž není jasné, kdo je provozovatelem. To znamená, že nevíte, s kým uzavíráte kupní smlouvu a vůči komu můžete nárokovat svá práva. Níže najdete internetové adresy naposledy přidaných podvodných e-shopů, které ČOI na seznam zařadila:

Autor článku

Pavla Hejduková

Pavla Hejduková

Redaktor

„Jsem Pavla – profesně copywriterka, ve volném čase cestovatelka s vášní pro módu. Mou největší neřestí jsou tenisky. Pravidelně vyrážím na cesty a s sebou si balím zásobu bot, abych je mohla otestovat v různých podmínkách. O ničím nezkreslené zkušenosti a dojmy se pak ráda dělím v recenzích a podrobných článcích. Mimo to se věnuji testování módních e-shopů. Dokážu vám tak poradit, jak poznat bezpečný obchod, kdy máte nárok na vrácení peněz za zboží a kterým e-shopům se raději vyhnout obloukem.“