Co je certifikát OEKO-TEX Standard 100 a proč je tak důležitý?

Publikace: 02.04.2021

Záleží vám na tom, z jakých materiálů jsou vyrobené oděvy či kožené výrobky, které kupujete? Chcete, aby celý výrobní proces respektoval životní prostředí, aby při něm nebyly používány škodlivé chemikálie či jiné nebezpečné látky? Přesně takovou jistotu vám dají mezinárodně uznávané certifikáty, udělované textiliím na základě přísného standardizovaného testování. Jedním ze známých certifikátů tohoto typu je rodina certifikátů OEKO-TEX včetně OEKO-TEX Standard 100 certifikátu, udělovaného látkám i hotovým oděvům. Co tato certifikace o výrobku říká?

Rodina standardů OEKO-TEX

Mezinárodní asociace nezávislých výzkumných a testovacích institutů OEKO-TEX vznikla roku 1992. Pod hlavičkou OEKO-TEX si můžete jednoduše řečeno představit pečeť kvality textilního či koženého zboží. Asociace vydává kompletní řadu nezávislých certifikátů, udělovaných výrobkům v textilním a kožedělném odvětví na základě pečlivého testování.

Jednotlivé certifikáty garantují bezpečnost produktů a jejich výrobního procesu ve vztahu ke zdraví a k životnímu prostředí. Jedním ze standardů, který mohou získat právě oděvy a další textilie, je OEKO-TEX Standard 100. Ten patří mezi ty aktuálně nejpoužívanější a také nejznámější certifikáty z rodiny OEKO-TEX.

Jak probíhá testování textilií?

Partnerské instituty asociace OEKO-TEX testují textilie na přítomnost škodlivých chemických látek a těžkých kovů. Testy provádějí s využitím neustále aktualizovaného testovacího katalogu a s ohledem na stanovené standardy. Častá aktualizace katalogu zaručuje, že celá asociace pečlivě sleduje vývoj vědy a testovaný výrobek je zdravotně nezávadný vzhledem k nejnovějším vědeckým poznatkům. 

Testování zahrnuje například laboratorní zkoušky na přítomnost pesticidů, obsahu těžkých kovů či použití známých potenciálně karcinogenních barviv. Při testech všechna centra aplikují tytéž standardizované metody. Testování se netýká jen samotného materiálu nebo látky, ale u výrobků i veškerých jejich komponent, jako jsou například nitě, zipy, nýty nebo knoflíky.

Čtyři třídy OEKO-TEX Standardu 100

Spotřebitelům stále víc a víc záleží na tom, aby byl oděv vyroben udržitelným způsobem, šetrným k životnímu prostředí i k pokožce. A právě k tomu slouží certifikace OEKO-TEX Standard 100. Při výrobě například vylučuje použití nebezpečných chemikálií. Standard 100 rozděluje zkoumané výrobky do těchto 4 tříd podle jejich typu a účelu:

  1. Zboží pro děti do 3 let věku.
  2. Textilní výrobky a materiály, které přichází do přímého styku s pokožkou (například košile, trička nebo spodní prádlo).
  3. Textilní výrobky a materiály, které nepřichází do přímého styku s pokožkou (například kabát, bunda nebo pásek).
  4. Domácí textilie (ubrusy, závěsy, záclony či textilní bytové dekorace).

Pro každou kategorii jsou následně stanoveny různě přísné požadavky, které musí výrobek splnit pro získání standardu v rámci své kategorie. Celý systém certifikací OEKO-TEX je v mnoha případech striktnější, než řada podobných národních i mezinárodních standardů. Nejpřísnější požadavky se přitom týkají kategorie číslo 1, zahrnující výrobky pro ty nejmenší děti.

Testování a získání certifikátu se může týkat nejen oděvů a kožených výrobků pro denní nošení nebo domácích textilií, ale i oděvů pro speciální účely: například běžeckého, cyklistického nebo jezdeckého oblečení.

Speciální pravidla pro třídu 1: Zboží pro nejmenší děti

Rodičům malých dětí maximálně záleží na tom, aby oděvy a všechny materiály, které přichází do kontaktu s dětskou pokožkou nebo ústy, byly maximálně nezávadné. Proto je tato třída svázána nejpřísnějšími pravidly, která se uplatňují při testování produktů. Požadavkem navíc oproti ostatním třídám je odolnost výrobku nebo látkové hračky proti slinám. Materiál nesmí pouštět barvy ani vytvářet skvrny, když přijde do styku s dětskými ústy.

Pro vaše dítě můžete koupit nejen oděvy s certifikátem OEKO-TEX, ale také ložní prádlo i všechno ostatní textilní vybavení. Nemusíte se tak bát, že by takto certifikované výrobky vyvolaly otravu nebo alergii u těch nejmenších.

Vydání certifikátu: Co OEKO-TEX prozrazuje o značce?

Je-li výrobek při důkladném testování shledán nezávadným, získává certifikaci OEKO-TEX. Výrobce může otestované výrobky opatřit speciálním štítkem. Jednou vydaný certifikát ale neplatí napořád: musí se obnovovat každý rok. Po této době dochází k opakované kontrole produktů, při níž se ověřuje, zda stále splňují stejně přísné požadavky.

Co OEKO-TEX certifikát říká o značce, která jej získala? Že jí záleží na tom, aby její produkty byly maximálně šetrné a zdravotně nezávadné nejen v případě výrobků pro děti, ale i těch pro dospělé nebo domácích textilií. Takový výrobce pomáhá přímo chránit zdraví spotřebitele, který má díky těmto certifikátům snazší orientaci na trhu.

Každá značka se ráda pochlubí získáním této certifikace. Informaci o certifikátu OEKO-TEX Standard 100 často najdete nejen u jednotlivých výrobků, ale i přímo na webu výrobce, například na samostatné podstránce. A samozřejmě také na štítku fyzického výrobku.

Rodina certifikátů OEKO-TEX a Standard 100: Důležitý pomocník při výběru textilních i kožených výrobků

Celá rodina certifikátů OEKO-TEX vám pomáhá se lépe orientovat na trhu oděvů, koženého zboží a textilií. Cílem organizace je vytvářet důvěru v textilní a kožené výrobky a ve výrobní postupy, při nichž vznikají. Toho se dosahuje prostřednictvím bezpečného a nezávadného výrobního procesu, podporou udržitelných výrobních metod a vytvářením přehledného řetězce od vzniku výrobku či látky až po jeho příchod na pult obchodu.

Na konkrétním oděvu poznáte certifikaci podle štítku, který zaručuje zdravotní nezávadnost výrobku stejně tak jako minimalizaci dopadu jeho výrobního procesu na životní prostředí.

Autor článku

Dáša Veverková

Dáša Veverková

Šéfredaktor & Obsahový specialista

„Jsem Dáša – naivní snílek, který věří, že smyslem lidského života je pomáhat druhým. Vystudovala jsem obchodní akademii se zaměřením na právní činnost a několik let se pohybovala v sektoru služeb, díky tomu znám velmi dobře práva zákazníků i povinnosti prodejců. Od roku 2016 se věnuji online marketingu, konkrétně obsahové strategii a testování produktů. Mým cílem je publikovat články založené na vědeckých poznatcích, nezávislém průzkumu trhu a osobních zkušenostech.“