Jaké spodní prádlo je nejlepší? Tohle radí gynekoložka

13.09.2021

Při výběru dámského spodního prádla se většina žen řídí spíše designem a cenou. Základem by ale měl být především kvalitní a na omak příjemný materiál, který nedráždí pokožku. Jaké je tedy nejlepší spodní prádlo a jak se vyvarovat nejčastějších chyb při jeho nošení? Na pomoc jsme si přizvali i gynekoložku Barboru Müller, která nám zodpověděla otázky nejen o možných zdravotních důsledcích špatného výběru spodního prádla.

Proč nosit spodní prádlo

Důvodů, proč nosit spodní prádlo je mnoho – od touhy vypadat svůdně v intimních chvilkách přes dodržení určitých společenských norem až po zkrocení překážejících prsou při sportu. Kromě estetické stránky je tu ale také ta praktická. Spodní prádlo:

  • chrání a udržuje naše intimní partie v čistotě,
  • brání zněčištění vrchního oděvu,
  • dokáže pozvednout naše sebevědomí.

Ve spodním prádle trávíme až 15 hodin denně. Je tedy nesmírně důležité, aby bylo kvalitní a dobře sedělo. Většina žen se ale při nákupu řídí spíše jeho vzhledem nebo cenou. Nevhodný výběr prádla však může stát za celou řadou zdravotních problémů, jako jsou bolesti zad, kvasinkové infekce nebo zhoršené trávení.

6 nejčastějších chyb, kterých se při nošení spodního prádla možná dopouštíte i vy

Vzít si občas na sebe spodní prádlo z umělých materiálů nebo chodit bez podprsenky či kalhotek určitě není na škodu. Pokud však dlouhodobě opakujete těchto 6 chyb, zaděláváte si na zdravotní problémy.

  1. Nenosíte bavlněné prádlo.
  2. Nosíte prádlo na spaní.
  3. Nosíte tanga.
  4. Nosíte špatnou velikost.
  5. Neměníte prádlo po cvičení.
  6. Nosíte celý den stahovací prádlo.

Na co se zaměřit při výběru spodního prádla

Při výběru spodního prádla hrají zásadní roli tři faktory: materiál, střih a velikost. Kromě nich bychom měli vzít v potaz také příležitost, na kterou prádlo vybíráme.

Materiál spodního prádla

  • Pro denní nošení: Jednoznačně nejlepší je bavlněné nebo bambusové spodní prádlo, naopak zcela nevhodné je hedvábí a syntetické materiály. Pokud víte, že půjdete po práci na rande a bavlněné kalhotky se vám nezdají dostatečně sexy, není nic jednoduššího, než si do kabelky přibalit jedny náhradní.
  • Sport a další pohybové aktivity: V případech, kdy se více potíme, je nejlepší spodní prádlo z funkčních materiálů, které velice dobře odvádí vlhkost od povrchu těla. Sportujete-li pouze rekreačně, vystačíte si s bavlněným nebo bambusovým spodním prádlem.
  • Intimní chvilky: Jelikož se jedná o příležitostné nošení, můžete si bez výčitek dopřát jakékoliv prádlo, a to včetně toho z umělých materiálů. 

Střih spodního prádla

Pro běžné denní nošení volte klasické kalhotky nebo boxerky, které lze koupit i v bezešvých variantách. To samé platí pro sport, při kterém navíc nejsou žádoucí ani podprsenky s kosticemi, které zbytečně tlačí a komfortu při pohybu nepřidávají.

Jednou z největších chyb je každodenní nošení tang. Ano, vypadají svůdně a můžete si je vzít i pod upnuté šaty, tím však jejich výhody končí. Těsně zaříznutá tanga jsou totiž dokonalým přenašečem bakterií z konečníku. Ty pak mohou způsobovat infekce močových cest, kvasinkové infekce a narušit přirozené pH pochvy. Obzvlášť nebezpečná jsou tanga v těhotenství, kdy vaginální infekce může poškodit i plod.

Velikost spodního prádla

Se střihem velice úzce souvisí také velikost. I zde ženy poměrně často chybují. Typickým nešvarem jsou prsa přetékající (ať už nahoře, dole či z boku) z těsné podprsenky, příliš úzká ramínka, která neuleví zádům, jež nosí velká prsa, zařezávající se kostice, špatně zvolený obvod nebo moc malé či velké košíčky.

Bohužel nabídka podprsenek často nereflektuje fakt, že každá prsa jsou jiná, a tak bývá výběr té správné maraton, který spousta žen vzdá. Což je ovšem škoda. Chcete-li vědět, jak správně vybrat podprsenku, která vám padne jako vaše druhá kůže, vsaďte na specializované butiky, kde vám s výběrem poradí odborně vyškolený personál.

To stejné platí pro dámské kalhotky. Pokud nosíte příliš těsnou velikost, může vás trápit neustálé zařezávání se kalhotek a s tím spojené vyrážky a zarůstání chloupků. Ještě horší je pak stahovací prádlo, které rozhodně není vhodné na denní nošení. Příliš časté nošení stahovacích kalhotek s vysokým pasem zamezuje správnému prokrvení, což zhoršuje trávení a správné dýchání do břicha.

Jaké (ne)nosit spodní prádlo na spaní?

Jak už název napovídá, nejlepší je spaní bez prádla a oblečení, což radí svým pacientkám i gynekologové. Proč? Pokud jsou intimní partie trvale zakryté, často navíc materiály, které dostatečně neodvádí vlhkost, dochází k jejímu hromadění. To vytváří ideální prostředí pro bakterie a kvasinky.

Pokud z nějakého důvodu nemůžete spát nahá, volte vždy co nejvolnější střihy, které nikde netlačí a neškrtí, například volná trička a noční košilky.

V létě, kdy je horko, se vám nejlépe bude spát v přírodních materiálech, které dobře sají pot. Mezi ty patří například bavlna, satén nebo žerzej. Pro zimní měsíce sáhněte po flanelu, který je vyrobený z bavlny, takže je prodyšný a zároveň měkký a hřejivý.

Jak často měnit spodní prádlo

Že se má spodní prádlo měnit každý den, vás asi nepřekvapí. Víte ale, že byste ho měla vyměnit i po ranním fitku? I minimální vlhkost, pot a tření vám totiž mohou zadělat na pořádnou kvasinkovou infekci. Stejné je to i při náročnější práci, kdy se zpotíme a ve vlhkém prádle strávíme několik hodin.

Další kapitolou je pak obměna prádla – většina lidí nosí spodní prádlo do té doby, dokud se nerozpadne. I prádlo však má svoji životnost a mělo by být obměněno každých 6 až 12 měsíců.

Jak prát spodní prádlo

Bakterie a mikroby se ničí po deseti minutách praní nad 70 °C – to ovšem syntetické materiály neumožňují, což přidává další bonusové body bavlně. Pokud však stále trváte na prádle z umělých materiálů, vybírejte to s všitou bavlnou v rozkroku a k praní přidávejte antibakteriální přípravky. Od věci není ani používání pracích prostředků vhodných pro alergiky a vynechání aviváže (to ostatně některé materiály přímo vyžadují).

Aby se vám prádlo nezničilo, perte ho vždy v sáčcích určených pro praní spodního prádla, které jsou skvělým pomocníkem, a to především pro podprsenky s kosticemi.

Kde nakupovat spodní prádlo

Kde koupit kvalitní spodní prádlo, které dobře padne? Ideálně vsaďte na léty prověřené značky, které se dlouhodobě specializují na výrobu spodního prádla. Mezi ty patří například Triumph, Litex, Timo, Avalingerie nebo Andrie. V jejich kolekcích najdete kousky pyšnící se rafinovaným a zároveň propracovaným provedením, díky kterému slibují maximální pohodlí při nošení.

Co nás zajímalo a co jsme se dozvěděli od gynekoložky

1. Jakou chybu dělají ženy při výběru spodního prádla nejčastěji?

Ženy si často vybírají spodní prádlo na základě estetického vzhledu. Mnohokrát si tak vyberou prádlo nesedící velikosti – tj. příliš těsné nebo z neprodyšného materiálu, které pak může způsobovat gynekologické potíže.

2. Měly by ženy na sport používat jiné spodní prádlo než to, které běžně nosí?

U sportu je vhodné prádlo z materiálů, které jsou prodyšné a rychle schnou. Mezi ty patří například bambusové vlákno. Během sportování by pak pro ženy měla být nutností i vhodná podprsenka, která musí dát prsům dostatečnou podporu. Pak je sportování mnohem pohodlnější a příjemnější.

3. Může nevhodné spodní prádlo způsobit nějaké závažné problémy? Je prokázána nějaká souvislost?

Nevhodné prádlo – hlavně neprodyšné, nebo příliš těsné – může způsobovat gynekologické potíže. Nejčastěji se jedná o výtoky nebo svědění a zarudnutí vnějšího genitálu. V letních měsících může prádlo ze syntetického materiálu způsobit vznik zejména kvasinkové infekce.

4. Jak moc vhodné či nevhodné je – ze zdravotního, nikoli estetického hlediska – nenosit spodní prádlo? 

Bez spodního prádla kůže dýchá, což je určitě pozitivní. Nedochází k zapařování intimních oblastí. U prsou nebrání kostice nebo pevná podprsenka odtoku lymfy. V dnešní době je ale pro ženy těžké nenosit prádlo, hlavně v zaměstnání, kde je nutná určitá kultura vzhledu. Já proto ženám doporučuji, aby byly bez spodního prádla alespoň doma. Zejména pak v noci, když spí. Mnoho žen se mi svěřuje, že nejlepší pocit po příchodu z práce mají tehdy, kdy konečně mohou svléknout podprsenku.

5. Jak je to s výměnou spodního prádla? Jaká je ideální frekvence? Je nutné vyvařování prádla?

Kalhotky je vhodné měnit každý den. Podprsenku podle potřeby, doporučuji ji však alespoň 1x týdně vyprat.

6. A jak je to s pracími prášky? Je jedno v čem spodní prádlo pereme?

Prací prášek i aviváž mohou samozřejmě působit dráždivě. Pokud se ženě vrací potíže s výtoky, je vhodné změnit právě prací prostředky použité na praní. V dnešní době jsou dostupné různé možnosti i přírodních pracích prostředků, které pokožku a sliznice nedráždí. Vyvařování ani žehlení vypraného prádla nutné není.

7. Lze doporučit omývání vodou po každém použití toalety?

U ženských problémů (hlavně s výtoky) platí to, že čím častější hygiena, tím se potíže častěji vrací a jsou úpornější. Sliznice a kůže intimních partií má totiž samočistící schopnost a častým mytím se ochranný film smyje a sliznice i kůže jsou podrážděné a náchylné na vznik svědění a výtoků. K tomu přispívá i používání dráždivých mýdel a gelů. Ideální je sprcha obden, přírodní nebo nedráždivé prostředky, nepoužívat na intimní partie parfémy a používat prodyšné a dobře padnoucí prádlo.

MUDr. Barbora Müller