Elka Lounge: Nechceme chrlit nové kolekce, udržitelnost je pro nás důležitější

Publikace: 25.03.2022

Když bylo Jakubovi Kofroňovi 16, ušila mu maminka Lenka první skateboardové trenýrky – tehdy se v jeho hlavě zrodil nápad na vlastní značku, která by je vyráběla i pro ostatní. Za těch 14 let se mnohé změnilo. Elka už dávno nešije jen spodní prádlo, její doménou se stalo pohodlné domácí oblečení, loungewear, a také kvalitní ložní prádlo a další doplňky. A jednou z největších předností, na které si značka zakládá, je udržitelnost jejího podnikání – v použitých materiálech, obalech i celém přístupu k životu. A zdá se, že se mu to vyplatilo.

Na webu uvádíte, že Elka „neoficiálně“ vznikla v roce 2008, kdy vám maminka Lenka ušila první trenýrky. Pamatujete si na jejich design a střih? Zůstalo z těch původních ještě něco do těch dnešních?

Ano, pamatuji. Jednalo se o košilovinu v dezénu světle oranžových proužků. Myslím, že je to dodnes nadčasový design. Střih prošel sice mnohými inovacemi, ale v zásadě zůstal stále stejný. 

Značku Elka Underwear jste přeměnili v Elka Lounge a nabídku rozšířili o lounge oblečení a bytové doplňky jako povlečení, relaxační masky nebo voňavé pytlíčky. Chystáte i nějaké nové produkty?

Soustředíme se především na basic věci v základních barevných tónech z kvalitních přírodních materiálů, aby zákazníkovi vydržely a hodily se ke všemu. Držíme se naší stálé nabídky, máme své bestsellery, u kterých zůstáváme, a opustili jsme proces kolekcí. Naší vizí je vyrábět produkty, pro které se může zákazník pořád dokola vracet, a bude mít jistotu, že se nezmění jejich střih, barva ani materiál. Novinku ovšem máme, v těchto dnech spouštíme prodej prémiového lněného povlečení, na které se osobně velice těším. 

zdroj: archiv značky Elka Lounge

Relaxační masky a voňavé pytlíčky vznikají z prostřihů látek používaných při šití dalších výrobků. Kolik odpadu vám reálně ještě zbude? Máte i v tomto ohledu nějaké plány do budoucna?

Stále hledáme výrobky, které můžeme ze zbytků vyrábět. To, co nám zbude a pro co nenajdeme využití, věnujeme dalším firmám pro jejich výrobu. Například pro zpracování na výplně v automobilovém průmyslu. 

Dříve byly vaší vlajkovou lodí pánské trenýrky. Jsou jí i dnes? Co dnes tvoří většinu vašeho prodeje?

Trenýrky máme v nabídce pořád, ale postupně se soustředíme na loungewear módu pro celou rodinu, tedy oblečení, které je určené pro pohodlné domácí a volnočasové nošení (well-being). Nabídku jsme doplnili i o produkty ze segmentu home decor, jako je povlečení nebo už zmíněné vonné sáčky a relaxační masky, které tu domácí pohodu přirozeně doplňují. Velkou část našich prodejů nyní tvoří dámská body, biobavlněná trička a povlečení.

zdroj: archiv značky Elka Lounge

Kam chodíte na nápady na designy vašich látek? Jsou to převážně vaše firemní nápady nebo si je necháváte navrhovat i někde jinde?

Většinou vyrábíme podle vlastních nápadů, vybíráme látky, barvy a ladíme design.  Něco vysledujeme z aktuálních trendů a s něčím nám pomohou zákazníci, kterých se prostřednictvím sociálních sítí ptáme na názor či přání, jaký výrobek by u nás rádi našli. 

Vaše výrobky se mohou pochlubit mnoha certifikáty o udržitelném původu tkanin i knoflíků, zakládáte si na tom, že je vše šité v Česku, informacemi o důležitosti původu je nabitý i váš blog. Co pro vás vlastně udržitelnost ve vztahu k módě znamená? Je to podle vás opravdu tak velké téma i pro české zákazníky?

Pro mě osobně to znamená nehonit se za trendy, nějaká inspirace je vždy dobrá, ale není pro mě důležité mít vše, co vidím ve výlohách obchodů. Důležitější je, z jakých materiálů je oblečení mé a celé rodiny vyrobeno, aby dlouho vydrželo a bylo kvalitního střihu. To je pak sázka na jistotu. Pro české zákazníky to stále není téma číslo jedna, ale naší vizí je přístup změnit. Prostřednictvím edukace, naší nabídky produktů a jejich cenové dostupnosti.

zdroj: archiv značky Elka Lounge

Opakovaně jste se zmiňoval o tom, jak těžké je sehnat dodavatele certifikovaných látek nebo nití. Zlepšila se v tomto směru v poslední době situace?

Ano, trend je všudypřítomný. Myslím, že během pár let se toto vše stane standardem. Situace je nyní naopak taková, že všichni výrobci na prodej těchto materiálů přechází, ale občas mají problém uspokojit poptávku. 

Udržitelné jsou i vaše obalové materiály, které se stávají důležitou vizitkou každého prodejce. Mají ty vaše nějakou speciální vychytávku? A najde se na vašich výrobcích nebo obalech ještě něco „ne-udržitelného“? 

Naší vizí je být módní značkou, která vrací etiku do výroby a zasluhuje se o to, aby se vyrábělo, spotřebovávalo a vyhazovalo méně. Jsme no plastic značkou. Využíváme jen 100% papír s přírodní lepenkou s lepidly na bázi přírodního kaučuku. To znamená žádná laminace nebo skryté fólie, které sice zabraňují protržení zásilky, ale také zabraňují následné recyklaci. Přecházíme na kompletně bavlněné cedulky a přírodní knoflíky.

Na našich výrobcích opravdu nenajdete žádné zbytečné upevňovače na visačky, ani jediný zbytečný kousek plastu. Naše potisky jsou z čistě přírodních barev a snažíme se nekombinovat materiály dohromady, to děláme, pouze pokud je to nezbytné. Směsice materiálů se totiž nedá recyklovat.

zdroj: archiv značky Elka Lounge

Všechno zboží vyrábíte v duchu slow fashion, střihy měníte jen minimálně, nechrlíte jednu kolekci za druhou. Nezpomaluje vás to v růstu?

Rosteme o  desítky procent každý rok, takže o žádném zpomalení růstu nemůže být řeč. Systém nových kolekcí jsme zavrhli, nechceme být zavaleni produkty. Naopak si budujeme základnu stálých zákazníků, kteří se k nám opakovaně vrací. Mají jistotu, že v naší nabídce jejich oblíbený produkt pořád bude. Důležitější než kvantita je pro nás být si jistý kvalitou a střihem produktů, které máme ve stálé nabídce.

Samozřejmě přinášíme novinky, ale novinky, které se u nás ohřejí dlouho. Například nyní lněné povlečení nebo nové designy a barvy již existujících produktů. Čeká nás i další rozšiřování sortimentu, ale určitě se už nechceme vracet k tomu, že bychom každý rok zcela měnili kolekci např. spodního prádla, museli vyprodávat staré zásoby, vše by  bylo potřeba znovu fotit, prezentovat… Raději vsázíme na vývoj nadčasových kousků.

Kam si mohou jít zákazníci „osahat“ vaše zboží? A co plánované rozšíření do zahraničí? Váš e-shop nabízí zasílání do téměř celé Evropy, jak velký podíl obratu mají zahraniční objednávky?

Stále fungujeme z 95 % na bázi online prodejů. Naše zboží si zákazníci v omezeném sortimentu mohou osahat v Praze na Letné v prodejně Kuráž nebo v Brně a Bratislavě v prodejnách PlaceStore. V zahraničí se zaměřujeme intenzivně na Slovensko a postupně také na Polsko a Německo. Ostatní objednávky přicházejí spontánně, prakticky už asi není evropská země, kam bychom objednávku ještě neodesílali.

Autor článku

Jana Chmelíková

Jana Chmelíková

Redaktor

„Studovala jsem češtinu a mým snem bylo živit se jednou psaním, což se mi i splnilo. Už pár let žiji místo v Praze v maličkém městě ve středních Čechách, kde se nedá koupit nic – a tak jsem se naučila víc než kdy dřív nakupovat na internetu. Znalost dobrých e-shopů a triků, jak nakupovat online, se stala mým denním chlebem. Miluju udržitelnost, zahradu, barefoot boty a pošťáka, který mi veze nový balíček.“