Bohempia: Začátky byly složité, dnes patříme mezi TOP 5 firem s konopnou módou

15.12.2021

Mladá ambiciózní česká značka Bohempia, kterou má pod taktovkou textilní inženýr Tomáš Rohal, se od roku 2015 neustále rozrůstá. A to jak v rozsahu, tak v přístupu k udržitelnosti a zodpovědnosti. Společnost si dala za cíl zpopularizovat téměř zapomenuté technické konopí, které má uplatnění nejen v zemědělství, stavitelství a potravinářství, ale také v textilním průmyslu. V sortimentu najdete konopné oblečení, tenisky, barefooty a další doplňky vyráběné výhradně v Čechách a střední Evropě.

My jsme se v tomto rozhovoru Tomáše zeptali nejen na začátky značky, ale také na to, jak se jim daří v době koronavirové nebo jaké jsou jejich ambice do budoucna.

Zaměřujete se především na výrobu barefoot obuvi a oblečení z technického konopí. Jak tento nápad vznikl, co bylo impulsem začít a jaké byly vaše začátky?

Vystudoval jsem konstruktéra textilních strojů na liberecké univerzitě, a proto jsem měl k textilu vždy velmi blízko. Zajímal jsem se rovněž o konopí a jeho možnosti využití v běžném životě. Fascinovalo mě, že je to plodina, která se dá využít na tisíc způsobů a jedním z nich je získávání textilního vlákna, které se řadí mezi nejsilnější přírodní vlákna. Konopí je zároveň nejekologičtější textilní vlákno na světě, pro svůj růst potřebuje minimum agrochemie, málo vody i půdy. Logickým krokem proto bylo založit značku, která se zaměřuje na výrobu oblečení a obuvi z technického konopí.

Začínali jsme s teniskami, které máme v sortimentu dodnes a vždy budou patřit mezi naše stěžejní produkty. Jako další následovalo oblečení a poté i barefoot obuv. Začátky byly složité, než jsem začal přímou výrobu, strávil jsem téměř dva roky zkoumáním možného využití a výhod technického konopí v Čechách i ve světě.

Aktuálně patříme mezi top 5 firem s konopnou módou na světě. Naše materiály, včetně konopí, pochází z Evropské unie. Nedovážíme z Číny jako ostatní konopné značky, a proto jsou naše výrobky tak kvalitní a oblíbené. Současně vyrábíme udržitelně, eticky a s velkým podílem ruční práce v EU. Naše produkty se pyšní mezinárodním certifikátem PETA Approved Vegan, který zákazníkovi zaručuje, že v celém výrobním procesu nebyly použity suroviny živočišného původu.

zdroj: archiv Bohempia

Jaké jsou výhody barefoot obuvi a výrobků z konopí? Proč bychom je měli chtít? 

Výhod je nespočet. Konopí je neuvěřitelně funkční materiál, který přináší celou řadu skvělých benefitů. Mezi ty nejdůležitější patří antimikrobiální vlastnost. Tu máme potvrzenou díky výzkumu v Textilním zkušebním ústavu v Brně. Dále je to určitě vysoká savost, termoregulační vlastnosti a pevnost textilu.

A jaké jsou výhody barefoot? Podle nás by měl barefoot boty nosit úplně každý. Skrz chodidlo cítíme a získáváme informace, na jejichž základě pak může mozek reagovat. Noha se tedy významně podílí na celkovém držení těla a chůzi. Chození v nevhodné obuvi brání noze přirozeně pracovat. S barefoot botami je to jako s chůzí naboso, která je pro nás přirozená a zdravá. Zároveň jsme se rozhodli vyrábět barefootové boty ve stylových a pěkných designech, protože víme, že by spousta lidí chtěla barefoot vyzkoušet, ale kvůli designu si ze současně nabízených značek nevyberou.

zdroj: archiv Bohempia

Český zákazník je poněkud konzervativní a snaha o udržitelnost a ekologický přístup u nás není masovou záležitostí, naopak je někdy vnímána až negativně. Myslíte, že existuje cesta, jak lidem ukázat, že výrobky z konopí jsou pro každého?

Dlouhodobě sledujeme, že poptávka po konopné a udržitelné módě roste a zájem zákazníků postupně přibývá. Negativní vnímání snahy o udržitelnost je snad již za námi. Sledujeme tuto změnu celosvětově, a proto chceme dál pokračovat v tom, co děláme. Zákazník si k nám cestu vždy najde.

Jaká je vaše současná klientela?

Podle našich průzkumů jsou naší nejzajímavější zákaznickou skupinou mladí lidé kolem 25 let, přičemž se jedná hlavně o lidi, kteří mají zájem v udržitelné módě, slow fashion a kteří přemýšlí o tom, co nakupují. Protože jim přesně toto můžeme nabídnout. Celkově se ale snažíme mít nabídku plnou jednoduchých střihů a barev proto, aby naše boty a oblečení mohl nosit každý. Naopak zákazníkům, kteří se k nám vrací pravidelně, je průměrně víc než těch 25 let. Věříme, že jsou to lidé, kteří nás znají už od začátku našeho fungování a jsou to takoví naši „srdcaři“.

zdroj: archiv Bohempia

Co vám jako první přijde na mysl, když se řekne efektivní využívání zdrojů, soběstačnost a udržitelnost? A lze se podle vás chovat udržitelně a zároveň jít s dobou?

Využívání lokálních zdrojů, pěstování vlastních plodin, třídění a recyklace odpadu. 

Chovat se udržitelně a jít s dobou spolu souvisí. Doba i priority společnosti se mění. Nastupuje nová generace, která extrémně řeší, jak se chováme k planetě i společnosti. Sami dodržují konkrétní zásady udržitelného chování, a to samé chtějí i od firem, jejichž výrobky používají. Z toho vyplývá, že skloubení obého je určitě možné.

Jdete po této cestě také v osobním životě?

Do velké míry ano.

zdroj: archiv Bohempia

Nově jste s vaší firmou vstoupili na americký a japonský trh. To jsou dvě naprosto odlišné mentality. Jak se vám daří se s nimi vypořádat? A v čem se americký zákazník liší od toho japonského?

Japonský trh se vyznačuje rychlým tempem růstu a udržitelná móda je zde na vzestupu. Společně s tím strmě vzrůstá i obliba udržitelného životního stylu. Konopný textil je zároveň součástí náboženského směru Šiontismu a kulturně mají japonci k technickému konopí blízko. To nám dává velkou výhodu. Co se týká USA, měli jsme to štěstí, že jsme na místním trhu našli skvělého partnera, díky kterému se expanze vydařila. V USA je u zákazníků obrovský hlad po nových značkách s veganskými produkty. Na první pohled se může zdát, že oba trhy jsou zcela odlišné, ale není tomu tak. Řešíme úplně stejné problémy, ať už se jedná o logistiku nebo marketing.

Je něco, co bychom se my jako Češi mohli od Američanů a Japonců v oblasti nakupování naučit?

Určitě zájem o udržitelnost a větší důraz na kvalitu materiálu. To nám ještě chybí.