Běhání v zimě? S tím správným oblečením a vybavením žádný problém

16.11.2021

Běh je oblíbená sportovní disciplína, která naplňuje volné chvíle nejednoho člověka. Je bezplatná, provozovat ji lze kdykoliv a kdekoliv. Navíc zlepšuje kvalitu spánku, má kladný vliv na psychiku a podporuje hubnutí. Proč se jí tedy vzdávat během zimy, kdy oblíbené trasy začne pohlcovat sníh? Běhání má smysl i v zimě. Stačí se držet následujících zásad.

Oblečení na běhání v zimě

Jelikož každý z nás vnímá chlad a teplo jiným způsobem, vyplatí se ještě před samotným vyběhnutím vyjít na chvíli ven a zjistit, jaké podmínky venku panují a jak se v nich cítíte. Oblečení volte tak, abyste cítili lehký chlad, který po pár minutách běhání zmizí.

 Ve chvíli, kdy teploty spadnou pod deset stupňů Celsia, sáhněte po praktických funkčních kouscích. Nevhodné oblečení by mohlo vést k prochladnutí a brzkému ukončení běžecké kariéry (byť jen amatérské). Zcela zásadní je v tomto případě vrstvení oblečení. Žádné tlusté kousky ale nejsou na místě, více tenkých ano. Neodhadnete-li počet vrstev, snadno jednu vrstvu sundáte, nebo naopak přidáte.

První vrstva: funkční termoprádlo

Základem pro běhání v zimě je odolný a teplý základ, který nepropustí chlad a dobře pohltí pot. Na 100% bavlnu však raději zapomeňte, svou pozornost upněte na funkční termoprádlo, které zmiňovaný pot dobře odvádí, čímž tělo udržuje v teple. Zde platí, že termoprádlo by mělo být z tenkého materiálu. Vybrat si můžete ze syntetických vláken či z kombinace syntetických a přírodních vláken. Chcete-li se úplně vyhnout umělým materiálům, vsaďte na Merino vlnu.

Tričko doporučujeme s dlouhým rukávem a dostatečně dlouhé, aby nedocházelo k jeho vyhrnování. V opačném případě by vám odměnou mohlo být strnutí svalů a akutní bolest zad.

Dolní končetiny mohou chránit dlouhé legíny a dlouhé ponožky nebo podkolenky, které udrží vaše achillovky v teple. Ke správnému krevnímu oběhu a rychlejší regeneraci vám pomohou kompresní ponožky. Při výběru dávejte pozor, aby vás neškrtily nebo naopak neklouzaly.

Druhá vrstva: funkční mikiny a kalhoty

Druhá vrstva nemusí být nejtenčí, měla by být ale teplejší – slouží k izolaci tělesného tepla a zároveň podporuje funkce první vrstvy. Jestliže se teploty pohybují stále nad nulou, stačí si obléknout funkční mikinu. Vybrat si můžete oblíbené fleecové mikiny různé gramáže nebo mikiny z ovčí vlny.

Ještě před samotným nákupem zvažte nejen použitý materiál a střih, ale také technické vychytávky, které vám mohou běh zpříjemňovat. Mezi ty patří například očka na palec, kapuce, reflexní prvky, rukávy zakončené pruženkou, otvory pro sluchátka nebo praktický stojáček proti ofouknutí. S teplotami pod bodem mrazu následně přichází na scénu třetí vrstva.

Třetí vrstva: funkční bundy

Víc jak tři vrstvy nejsou obvykle zapotřebí. Tu poslední, jak již bylo zmíněno, volíme ve chvíli, kdy teploty klesnou pod nulu. Významnou roli pak hraje také vítr. Ten totiž snižuje pocitovou teplotu, což prakticky znamená, že čím je vítr silnější, tím větší zima nám je.

Aby vás počasí nepřekvapilo, vybavte se kvalitní větrovkou nebo zimní běžeckou bundou. S větrem se skvěle popere sofshell, do deště a mokrého sněhu využijete speciální nepromokavé bundy s membránou.

Doplňky zajistí maximální teplo

Abyste domů nepřiběhli zcela zmrzlí, nesmíte zapomínat ani na doplňky. Krk ochrání kvalitní nákrčník či tunel z funkčního materiálu. Nejenže hřeje, ale také odsává pot. Díky tomu, že je dostatečně úzký, nijak nepřekáží při běhu. Obvykle bývá z elastického materiálu, což zajistí příjemné nošení.

Dalším důležitým doplňkem je čepice nebo čelenka. Ideálně opět z funkčního materiálu, protože každý běžec dobře ví, že hlavou ztrácíme nejvíce tepla.

S dokrvováním konečků prstů vám pomohou rukavice, ty by měly být  tenké a funkční.

Boty na běhání v zimě
Canva

Boty na běhání v zimě

Jak se obléct na běhání v zimě už víte. Tím však výběr nekončí. Zohlednit byste měli také vhodnou obuv. Je-li v zimě venku sucho nebo déšť, budou vám stačit běžné běžecké boty. V případě, že je venku ledovka nebo kluzký sníh, vsaďte raději na speciální boty pro běhání v zimě. Ty by měly mít především odolnou podrážku, která se přizpůsobí povrchu, a navíc zvládne přechody z tepla do zimy a obráceně, aniž by to vaše nohy pocítily. Mezi dlouhodobě nejlépe hodnocené patří:

Tip redakce:

Běháte-li po běžných cestách v parku nebo přírodě, nemusíte si nutně pořizovat zimní běžecké boty. Stačit vám budou nesmeky! Ty si poradí s ledem, ušlapaným sněhem, blátem i mokrou trávou. Díky své velikosti se vejdou do kapsy zimní bundy a jejich nasazení je rychlé a snadné.

Jak správně dýchat při běhu v zimě

Před vyběhnutím do přírody se vždy rozehřejte. Stačit vám k tomu bude několik cviků nebo třeba pár minut běhu na místě. Následně se můžete pustit do pomalého běhu, který je mnohem efektivnější než běh rychlý. Že vás po čase začne píchat v boku a máte pocit, že vám doslova hoří plíce? Na vině je špatné dýchání. Většina lidí má ve zvyku dýchat přes hrudník, což způsobuje bolest v boku nebo dechovou nedostatečnost. Tyto problémy pak mohou vést k nízké výkonnosti nebo znechucení tohoto sportu.

Aby se běhání stalo opravdu oblíbenou sportovní aktivitou, soustřeďte se na správné dýchání – vzduch musí při nádechu proudit do břicha. To snadno poznáte dle toho, že se vám bude nadzvedávat břicho a ne hrudník.

Maska na běhání: ano nebo ne?

V souvislosti se správným dýcháním se nabízí otázka, zda během běhání v zimě nosit zátěžovou masku či nikoliv. Maska na běhání sice není tím nejhezčím prvkem, který si na běh můžete vzít, zato má svůj účel. Jejím úkolem je snížit přísun vzduchu a tím zvýšit produkci hormonů zajišťujících tvorbu červených krvinek. To má za následek rychlejší přenášení kyslíku do svalů a tím pádem i lepší sportovní výkon. Dá se tedy říct, že pro začátečníky není maska nutná. Pokud však chcete svou běžeckou výdrž zlepšit, maska by vám neměla chybět.

Regenerace je zapotřebí stejně jako v létě

Ať je venku teplo nebo zima, každý běžec by měl pečovat o své tělo. I když je běh nejpřirozenějším pohybem, může dát tělu pořádně zabrat. Proto si po každém maratonu naordinujte zasloužený odpočinek, při kterém dojde k regeneraci svalů a doplní se potřebná energie. Skvělým parťákem vám v těchto chvílích budou suplementy BCAA. Jejich účinky oceníte i při dalším běžeckém výkonu (chrání totiž svaly před přetržením).

Důvody, proč začít běhat

Závěrem stojí za zmínku několik důvodů, proč vůbec s běháním začít (nezávisle na tom, jaké roční období nás zrovna obklopuje). Běh jako takový je nejen bezplatnou sportovní činností, ale také je zdraví prospěšný. Nejenže vede ke štíhlé linii, ale také zlepšuje celkovou fyzickou kondici, zkvalitňuje spánek a podporuje psychickou stránku člověka, která najednou nijak nestrádá. Učí člověka disciplíně a buduje jeho celkové sebevědomí, jež je v dnešním světě opravdu důležité. Navíc se jedná o jeden z nejpřirozenějších pohybů, který známe. To znamená, že tělo proti němu nebude nijak zbrojit.