Be Lenka: Naše ambice jsou velké, chceme se stát jedničkou na světovém trhu

03.09.2021

Slovenská značka Be Lenka se proslavila dětskými ergonomickými nosítky a později vývojem a prodejem barefootové obuvi. Lenka Cenigová a Juraj Fehervari si nedávají malé cíle: prodávají do více než 60 zemí světa a chtějí být světovou jedničkou.

Lenko, bývala jste úspěšná paralympionička, dnes jste úspěšná podnikatelka. Jsou si v něčem tyto dva světy podobné?
Neustálé nasazení a chuť na sobě pracovat. Vždy jsem se snažila zlepšovat v tom, v čem jsem nebyla dobrá, ať už to byl sport nebo později podnikání. Když jsem sportovala a neměla děti, tak to bylo o něco jednodušší, protože jsem se dokázala plně soustředit jen na sebe. Při podnikání se dvěma malými dětmi to už tak jednoduché nebylo, pracovala jsem dlouho do noci a za pár hodin jsem musela být opět vzhůru a plná sil. Když vás ale něco baví a naplňuje, úplně se tomu poddáte a jdete si za tím do posledních sil.

Pomohlo vám v začátcích relativně známé jméno úspěšné sportovkyně?
Nedá se říct, že jsem byla známá. To, že jsem byla sportovkyně, mi pomohlo spíš osobnostně než kariérně a v začátcích byznysu. Do všech projektů jsem se vždy pouštěla s velkým odhodláním a nebála jsem se spadnout, když něco nevyšlo. Jednoduše jsem se postavila zpátky na nohy a zkoušela to dál. Svůj handicap beru spíš jako něco, co mě vždy nutilo být lepší, nikdy mě to nijak nelimitovalo.

Máte tři děti. Jak se dá skloubit kariéra trojnásobné matky s kariérou úspěšné podnikatelky? Máte vůbec čas na sport a další koníčky?
Díky kolegovi Jurajovi Fehervarimu jsem na to všechno po vzniku Be Lenky nebyla sama. Juraj firmu nastartoval a doplnil své zkušenosti a znalosti, které mně chyběly. Nyní je firma už zaběhnutá, na rozhodovací pozice jsme dosadili šikovné manažery, kteří vedou celé týmy lidí a pomáhají firmě neustále růst. Vždy si říkám, že celá energie, kterou jsem do toho v začátcích dala, se teď pěkně zúročila. Bez problémů se tak dokážu věnovat rodině i svým zálibám.

A jak jste se vlastně dala dohromady s vaším kolegou Jurajem Fehervarim?
Oba dva nás spojovalo nošení dětí. Dokonce jsme měli každý rozjeté i své vlastní podnikání s dětskými nosítky. Juraj měl e-shop a já jsem vyráběla dětská nosítka. Když jsme se potkali a dali dohromady všechna pozitiva, nápady, co všechno chceme našim zákazníkům přinést a jak jim můžeme pomoci, rozhodli jsme se do toho jít společně.

Nosící svět je stále převážně ženskou doménou. Kde jste se v něm Juraji vzal vy a co pro vás byl hlavní impuls spojit se s Lenkou a založit značku Be Lenka?
Poprvé jsem se s nosítky setkal, když se nám narodil syn. Byli jsme velmi spokojení a rozhodli jsme se otevřít svůj vlastní e-shop. Byli jsme přesvědčení, že tyto produkty mohou lidem skutečně pomoci. Chtěli jsme růst a nosítka prodávat do celého světa, proto jsme se s Lenkou dohodli, že spolu raketově dobyjeme svět.

Co je vaše původní profese? Má nějaké společné rysy s vaším současným podnikáním?
Během svého nerozhodného mládí jsem vyzkoušel leccos. Věnoval jsem se e-commerce a obchodu, rovněž jsem měl několik vlastních e-shopových projektů. Později jsem si řekl, že musím začít dělat něco, co mě bude opravdu naplňovat, kde se dokážu rozvíjet. Rozjel jsem proto podnikání s dětskými nosítky a později s barefootovou obuví. Vždy jsem toužil po projektu s přidanou hodnotou.

K nosítkům a šátkům se postupně přidalo i oblečení pro rodiče nosící své děti. Byla pak už barefoot obuv jen dalším logickým krokem?
Barefoot boty jsme oba nosili už dávno předtím. Byla to jen otázka času, kdy začneme barefoot boty i vyrábět. Zrovna jsme byli na pracovní cestě v zahraničí, když to Lenka navrhla, já jsem souhlasil a pustili jsme se do práce.

Myslíte, že pro dnešní nově vznikající značky je trh otevřenější, protože má stále rostoucí odbytiště, nebo je pro ně naopak těžší prorazit, protože nabídka už je přece jen relativně široká?
Přestože je trh nekonečný, je důležité vědět, komu chcete prodávat. Můžete vytvořit opravdu dokonalý produkt, pokud ale neznáte svou cílovou skupinu, nikdy se nestanete skutečně úspěšnými. My jsme od začátku věděli, kdo jsou naši zákazníci a jaké je jejich nákupní chování. Zároveň jsme věděli, že chceme prodávat produkty, které dokážou našim zákazníkům opravdu pomoci.

Abychom si v tom udělali jasno. V čem přesně spočívají přednosti bosého obouvání?
Celý princip barefootu spočívá ve třech vlastnostech boty. Flexibilní podrážka, která umožňuje noze přirozený pohyb, široká špička, díky které mají prsty dostatek prostoru, a rovná podrážka. Chodidla tak mají dostatek prostoru na to, aby se při chůzi zapojovaly všechny svaly. Svalstvo se posiluje a je možné předejít i deformacím nohy.

Jaké byly vaše začátky v barefoot obuvi? Bolely vás nohy? Naučil jste se v nich chodit rychle, nebo jste na to šel postupně a nějakou dobu třeba ještě střídal barefoot obuv a klasickou obuv?
Barefoot obuv jsem objevil, když jsem žil v Austrálii. Postupně jsem se začal o barefoot více zajímat a hledal jsem výhody tohoto typu obuvi. Zpočátku mě bolely nohy, hlavně kvůli tomu, že jsem chodil nesprávně a příliš dupal na paty, začal jsem se proto více zaměřovat na chyby, které jsem při chůzi dělal. Postupem času jsem si na barefoot boty zvykl a vyměnil klasické komerční boty za barefoot. V šatníku však mám i boty na vysokohorskou turistiku a běžecké boty, na běžné procházky nebo lehčí turistiku chodím ale v našich Be Lenkách.

Pro koho je podle vás barefoot obuv vhodná a kdo by se jí naopak měl vyhnout, nebo minimálně vyhledat odborníka pro konzultaci?
Barefoot obuv je vhodná pro každého, kdo chce změnit svůj způsob chůze. Mnoho lidí, kteří nosí klasickou konvenční obuv, příliš dupe na paty, což může uškodit kloubům. Nošením barefoot obuvi se člověk přirozeně naučí chodit správně. Mně osobně chození v barefoot botách pomohlo odstranit bolesti zad a zpevnit chodidla.

O BF je rozšířená spousta mýtů, které přiživují i někteří lékaři nebo fyzioterapeuté. Je v tomto podle vás nějaký posun? Přibývá fanoušků do BF obouvání i v těchto profesích? Mají o tomto fenoménu lepší informace než před těmi několika lety, když jste s barefooty začínali?
Prostředí se určitě mění a je barefootu nakloněné více, než tomu bylo dříve. Na sociálních sítích je v dnešní době mnoho komunit, kde jsou desetitisíce lidí se zájmem o bosé obouvání. K tomuto typu bot přicházejí zejména přes své děti, které je nosí častěji. Co se týká fyzioterapeutů a lékařů, i mezi nimi získává barefoot na popularitě, což je skvělé. Mnohem dál jsou v tom ale v zahraničí.

Jaký mýtus o nošení dětí nebo bosém obouvání, na který jste narazili, je podle vás nejzvláštnější?
„Potřebuji boty s klenbou na podporu nohy, protože mám ploché nohy.“ Když člověk chodí bos nebo v barefoot botách, tak zapojuje i ty nejmenší svaly chodidla a noha se tak stává pevnější. Nejsem příznivcem nošení ortopedických vložek, je třeba posilovat svaly chodidla přirozeně a věřím, že v tomto barefoot dokáže skutečně pomoci.

Máte doma v botníku ještě schované nějaké staré boty, u kterých doufáte, že si je třeba ještě někdy vezmete na nohy?
Určitě ano, je to spíš specifický druh obuvi. Mám turistické a běžecké boty, ale běžně na procházky nebo lehčí turistiku chodím v našich Be Lenkách.

Nabídka vašich BF bot se rozrůstá, máte i dětské modely, sezonu od sezony máte větší a větší kolekce. Dá se ještě někam růst? Jaké jsou vaše plány na příští sezony?
Kde je chuť, tam je i cesta. (Smích) Naším cílem je přiblížit se ještě většímu publiku zákazníků, od dětí, teenagerů až po starší lidi. Pracujeme proto na modernějších designech, které se podobají moderním botám. Začátkem příštího roku se chystáme barefootovému světu představit překvapení v podobě nové značky, která bude mladá, svěží a šetrná k životnímu prostředí. Bude to trochu jiný barefoot.  :-)

Velká poptávka je po BF holínkách nebo sportovní a trekové obuvi. Můžeme se časem těšit i na ty?
Pevně ​​věříme, že jednou budeme prodávat všechny druhy obuvi. V nabídce máme nově trailové boty, které mají zcela novou podrážku, jsou flexibilní a vhodné pro nenáročné túry a procházky. Stejně tak, jak se zaměřujeme na nové typy obuvi, pracujeme i na použití více ekologických a kompostovatelných materiálů. Což bereme jako výzvu a svou misi. Dnes pracujeme na mnoha nových produktech.

Jak dlouho takový vývoj jednoho modelu bot trvá? Co všechno se musí zvážit a vyzkoušet? U BF bot je důležitá nejen délka stélky, ale i jejich šířka. Podle čeho se určuje, o kolik se bota ve větší velikosti rozšíří?
Vývoj trvá různě dlouho, závisí, zda jde o změnu kopyta, podrážky či svršku. Běžně se u nás kolekce vyvíjí rok. Co se však týká rozměrů, to je dlouhodobá práce a šířku a délku určuje tzv. univerzální noha – kopyto, podle kterého se jednotlivé velikosti vyrábějí. Vytvořit vhodné kopyto je časově náročná práce. Máme i projekty, na kterých pracujeme už přes rok a půl a stále nejsou finální, a naopak se nám podařilo některé projekty ukončit i za 3 měsíce.

(Nejen) díky skvělému marketingu boty vyvážíte také do zahraničí. Které trhy jsou pro vás momentálně nejklíčovější a kam byste se chtěli dostat? Který trh momentálně tvoří většinu vašeho odbytu? Jsou to Češi?
Naše ambice jsou velké, chceme se stát jedničkou na světovém trhu. Chceme vytvořit síť prodejen na jednotlivých trzích, s čím už začínáme. Momentálně prodáváme do více než 60 zemí světa, nejvíce však na Slovensku, v Česku, Německu, Francii a v severských zemích. Aktivně pracujeme na spuštění vlastního skladu a prodeje v USA.

Začínali jste s jednou švadlenou, zásilky jste balili doma na koleni. Kolik zaměstnanců má Be Lenka dnes? A neuvažovali jste někdy nad přesunutím výrobních kapacit někam, kde je levnější práce? Co pro vás znamená pojem udržitelného podnikání?
Be Lenka za 3 roky raketově narostla a jsme za to velmi rádi. Momentálně pro Be Lenku dennodenně pracuje přes 50 lidí a každý měsíc otevíráme nové pozice. Co se týče výroby bot, tak jsou to stovky lidí v externích výrobách. I přes takový enormní nárůst nechceme přesunout výrobní kapacity do zemí třetího světa. Každý kus boty je výsledkem precizní práce, která je navíc lokální. K precizní a poctivé práci rovněž patří i férové ​​podmínky pro zaměstnance. Výrobu si plánujeme dopředu prostřednictvím předobjednávek a vždy se snažíme vyrobit jen tolik kusů, kolik víme, že dokážeme prodat. Zároveň klademe stále větší důraz na ekologické materiály.

Lenko, vaším snem bylo závodit na vyprodaném olympijské stadionu. Co je váš největší podnikatelský sen? A shodnete se na tomto snu s Jurajem nebo se stává, že máte odlišné vize?
Svůj podnikatelský sen prožívám právě s Be Lenkou. Naše mise a vize se nezměnila, stále chceme v první řadě přinášet kvalitní produkty, které budou pomáhat lidem. Zaměřujeme se nyní na další projekty, zejména v oblasti ekologie a kompostovatelnosti. Věřím, že naše práce má hlubší smysl.