Barefoot boty: jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

12.03.2021

Barefoot neboli chození naboso se stalo trendem již pár let zpátky. Bez bot však nelze chodit pořád, a tak z jednoho trendu vzešel vzápětí další – světlo světa spatřily barefoot boty. Co přesně jsou barefoot boty, jaké mají přínosy pro zdraví a jak je vybírat?

Co jsou barefoot boty?

První barefoot boty, které se u nás začaly objevovat, připomínaly spíše prstové ponožky. S narůstající oblibou chození naboso ale rostla nabídka výrobců a dnes si můžete pořídit barefoot sandály, tenisky, baleríny, kozačky a další.

Jaká je charakteristika barefoot obuvi? „Bosé” boty jsou boty, které maximálně simulují chůzi naboso. Jejich šířka poskytuje dostatečný prostor pro chodidlo a prsty, což je u dětí důležité pro zdravý vývoj, u dospělých zase pro kvalitní oporu při chůzi. Mezi další parametry patří tenká pružná podrážka o maximální tloušťce 5 mm, žádné podpatky – boty jsou úplně ploché, žádný opatek, žádná opora klenby a nízká váha boty.

Proč jsou barefoot boty drahé? Vyplatí se investice?

Ano, barefoot boty nejsou zrovna levnou záležitostí a svoji roli jistě hraje také to, že jsou součástí módního trendu. Mají ale také spoustu zdravotních výhod, na kterých se shodují i fyzioterapeuté a lékaři:

  • Pro děti mohou být ideálními prvními botičkami. Dítě se rodí se zdravou nohou a až s nevhodnou obuví mu zaděláváme na problémy. Dětské barefoot botičky umožňují zdravý vývoj chodidla.
  • U dětí i dospělých se v barefoot botách zlepšuje vnímání povrchu. Ač je tento fakt často opomíjený, nohami toho vnímáme spoustu – například teplotu a nerovnosti. Ovšem nikoli v klasických tvrdých botách.
  • Dospělí mívají často problém se zborcenou klenbou nebo vbočenými palci, což je způsobeno příliš staženými nebo úzkými botami. Barefoot boty tyto problémy nezpůsobí.
  • Chůze naboso nebo její simulace v barefoot botách umožňují noze být flexibilní, noha nezakrní a poskytuje tak tělu lepší podporu. To má příznivý vliv na páteř a celkové držení těla.
  • Na chodidlech máme reflexní body, které jsou spojené s různými orgány. Stlačením těchto bodů si můžete zhoršit zdravotní problémy, o kterých možná ani nevíte. Naopak pokud je noha volná a na reflexní body nic netlačí, může se vnímání zdravotních problémů a bolestí zlepšit.
  • A v neposlední řadě – barefoot boty jsou lehké jako pírko, čímž umožňují volný, svobodný a přirozený pohyb. Takový pohyb je, především u dospělých, kteří jsou sešněrování nejen v těsných botách ale i v pracovním a životním stresu, skvělým lékem na psychiku.

Barefoot boty jsou tedy rozhodně obuví, do které má smysl investovat a udělat něco pro své zdraví. Existují ale i výjimky, na které byste si měli dát pozor.

Kdy se barefoot boty nehodí?

Barefoot boty jsou zdravou alternativou ke klasickým botám, nejsou ale univerzálními botami pro všechny účely. Nevhodným používáním, zvláště v začátcích nošení, můžete sobě či dětem více uškodit než pomoci. Na co si dát pozor?

  • Barefoot boty nejsou ve většině případů konstrukčně vhodné na zvýšenou zátěž, která je na nohy kladena při sportu.
  • Nejsou vhodné na dlouhou chůzi po tvrdých městských chodnících a dlažbách. Jelikož mají barefoot boty tenkou podrážku, netlumí tak dobře nárazy na tvrdý povrch a v tomto případě mohou spíš uškodit – zvláště pokud s nimi začínáte.
  • Většina barefoot bot nemá podšívku a nesaje tak dobře pot, barefoot boty se navíc doporučuje nosit bez ponožek. Pokud se více potíte a trpíte na kožní problémy, nemusejí pro vás být vhodné.
  • Pro děti nejsou barefoot boty vhodné při dětských hrách a honičkách. Nezpevněný kotník a opatek by mohly být příčinou úrazu.
  • Pokud má vaše dítě nějakou vývojovou vadu, problémy s kostmi a podobně, nesnažte se vše vyřešit samoléčbou a o používání barefoot bot se poraďte s ortopedem.

Kam tedy barefoot boty nosit? Nejideálnější jsou na jakémkoli přírodním povrchu, jako jsou louky, lesní cesty, písek apod., tzn. na výlety do přírody, případně krátké přesuny po městě. Začínáte-li s barefoot botami, noste je vždy jen krátce – vaše noha je ztuhlá a odvyklá přirozenému pohybu. Musíte ji nejdříve postupně rozhýbat a přivyknout na nový styl chůze.

Jak vybrat barefoot boty?

Pro barefoot boty neexistuje jednotná norma a spousta výrobců použije označení „barefoot” pouze jako záminku k nastavení vyšší ceny. Na jaké parametry byste měli koukat a jak vybrat správnou velikost?

Barefoot boty by měly mít všechny vlastnosti zmíněné v úvodu, tzn. široká špička, plochá, tenká a pružná podrážka, žádné zpevnění kotníků, klenby ani opatek

Velikost u dětí by měla být o 7–12 mm větší, než je délka nohy, u dospělých o 8–10 mm. Délku nohy změříte bez problémů i doma: na tvrdý povrch nalepte papír, postavte se na něj s nohama mírně rozkročenýma (na šířku pánve) a snažte se přenést váhu na obě nohy. Obkreslete tvar chodidla a změřte délku dvou nejvzdálenějších bodů, tzn. špičky palce a paty. Pozor! Měřte obě chodidla, je zcela běžné, že jedno je menší.

Pozor si dejte také na materiály a u dětí pak na způsob zapínání.

Jaké jsou nejoblíbenější barefoot boty?

Pro děti najdete skvělé kousky u firem Attipas, Beda Barefoot, Bobux, Froddo, Jonap nebo Protetika. Mezi dospělými je oblíbená zejména značka Vivobarefoot, která nabízí sandály, baleríny, bačkory i kozačky, a to kožené i veganské. Skvělou zprávou je, že Vivobarefoot boty mají rozdílné druhy podrážek, takže je můžete nosit do města, do přírody nebo i do hor. Opomenout bychom neměli ale ani Vibram fivefingers, Saltic nebo boty Luks.

Jestliže s barefoot obuví teprve začínáte, můžete vyzkoušet ponožkoboty Skinners, které vynikají zejména svojí skladností, takže je využijete třeba po jízdě na kole, když se chcete přezout z těsných treter. Protože jsou bezešvé, sednou úplně všem. Po návratu z výletu je pak jednoduše vyperete v pračce a za pár hodin v nich můžete vyrazit znovu ven.